紀要論文 単純な物理現象に対する誤った論理の正当化に関する考察
A Consideration of Students’ Rationalization of Explanation with Erroneous Understanding of Some Simple Phenomena in Physics

加藤, 徹也

内容記述
[要約] 昨今重視されている新しい学習スキルを考えると,高校・大学入門レベルの物理教育において,今まで重視されてきた物理モデルの数式的表現についてのスキルに加えて,物理モデル自体の妥当性を検討したり,コミュニケーションの状況に合わせて関数関係を表現したりするスキルも重要になるだろう。このとき,学習者が誤った論理をもっていればそれを正当化していくことが懸念される。本研究では,小学校の理科教育においても話題となるような身近な現象をもとに,更に進んだ物理教育を受けていても経験から離れてしまうと極めて誤答率の高くなる力学分野と電磁気学分野の選択式の設問を作成し,教育学部小学校教員養成課程の理科選修学生からその設問に対する理由の記述を含む回答を得て,それらを分析し考察を行った。
[SUMMARY] As for the high-school physics and undergraduate introductory physics, the formula for the physics models are treated with great importance. However, a generic trend in education shows that the novel-type learning skills should be included. Especially in physics learning, the skills for verifying of the validity of physics models, and in particular in communication, those for finding representations to show the relations among quantities should be taken into account. A special concern is that students who may try to construct their explanations with erroneous understanding. In this study, two of daily-life phenomena in mechanics and electromagnetism, even for issues appearing in elementary school science, are selected and multiple-choice questions are created. The students’ responces are in high error rate if separated from experience for long years, even if they learn physics in higher educations. Answers and comments from university students in the course of pre-service elementary-school teachers are accumulated.
本文を読む

http://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104470/S13482084-65-P417-KATO.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報