Departmental Bulletin Paper 「言語文化交流演習」 : 留学生の言語的・文化的背景を生かした言語教育の取り組み
“Language and Culture Exchange” : International students’ awareness through teaching their own language and culture

西住, 奏子

10pp.65 - 72 , 2017-03-31 , 千葉大学国際教育センター
ISSN:18819451
NCID:AA12778046
Description
[要旨] 本稿は、短期留学生プログラム Japan Program at Chiba (J-PAC)の学生が、千葉大学言語教育センターで開講される外国語科目に母語話者・準母語話者として参加し、その言語の学習者とともに活動する普遍教育科目「言語文化交流演習」について論じたものである。留学生が、自分自身の言語・文化を学ぶ日本人学生との協働学習において、言語・文化に対する興味や理解を深めるとともに、千葉大学においてどのように教えられているのかを知り、自身の持つ言語的・文化的背景を言語教育のリソースとして積極的に活用することが本科目の目的である。本稿では主に、留学生に課せられる「実習報告書」及び「中間報告会」「反省会」における取り組みを分析し、筆者の科目コーディネーターとしての役割、学生との接し方について述べながら、留学生が、発音や文法等、自分の言語について興味や疑問を持つだけでなく、協働学習を通して日本人学生との接し方について気づきを得ていく姿に注目する。
[Abstract] This paper focused on a general education course called “Language and Culture Exchange” in which exchange students belonging to Japan Program at Chiba (J-PAC) participated in foreign language courses offered by Center for Language Education and helped language learners. Purposes of the course were to deepen their understanding of their own language and culture, to know how they were taught at Chiba University, and to make good use of their language and cultural backgrounds as a resource of language education. By analyzing ‘activity reports’ written by course participants as well as their activities in ‘mid-course meeting’ and ‘final review meeting’, this paper discussed how I, as a course coordinator, encouraged them to work in class and pointed out that they got awareness of not only grammatical characteristics of their language but also how they could help and communicate with language learners, i.e. Japanese students, through interaction in activities.
Full-Text

http://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/102579/S18819451-10-P065-NIS.pdf

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