Departmental Bulletin Paper 1型糖尿病をもつ小児のインスリンポンプの装着における工夫
1ガタ トウニョウビョウ オ モツ ショウニ ノ インスリン ポンプ ノ ソウチャク ニオケル クフウ
Innovative ways children with type 1 diabetes wear insulin infusion pumps

中村, 伸枝  ,  金丸, 友  ,  仲井, あや  ,  谷, 洋江  ,  出野, 慶子

Description
 本研究の目的は,インスリンポンプ療法を行う小児のインスリンポンプの装着方法,装着に関して困っていることや装着の工夫を,発達段階や性別の特徴をふまえ明らかにし,看護支援に示唆を得ることである.インスリンポンプ療法中の小学校3年生から高校3年生の1型糖尿病の小児20名と,インスリンポンプ療法中の小学校2年生以下の1型糖尿病の子どもをもつ保護者14名を対象に,自作の自記式質問紙調査を行った.その結果,以下が明らかになった.小学校2年生以下では肩と腰に固定したり,腹巻に入れるなどしっかりと装着している者が多かった.一方で,運動時などには特別の工夫を要しない者も多かった.また,夜尿によりポンプが濡れることを防ぐため,防水性のケースを手作りするなどの工夫がみられた.小学校3年生から高校3年生では,ポンプを持ち歩くような装着方法も多くみられたが,運動時にはしっかりと固定したり,ぶつけないように行動したり,外すなど多様な対応をしていた.インスリンポンプの装着に関して困っていることは,小学校3年生から高校3年生および女子に多かった.女子では,ポンプ装着による外見上の課題が多く挙げられ,服装によって装着方法を変えたり,ルートを目立たなくするなどの工夫がみられた. 本研究で明らかとなった発達段階や性別の特徴をふまえ,小児の生活に合わせたインスリンポンプの装着について,小児糖尿病外来やキャンプの場などを活用して具体的な情報提供や支援を行っていく必要がある.
 The purpose of this study was to explore the innovative ways children with type 1 diabetes wear insulin infusion pumps and related difficulties, with a focus on developmental stage and sex differences. Twenty children with type 1 diabetes in grades 3 through 12, and 14 parents who had children with type 1 diabetes in grade 2 or under, completed self-report questionnaires on wearingan insulin infusion pump. The responses indicated that many children in grade 2 or under wear their insulin pumps in a shoulder holster or a belly band, and they do not require special attention while taking part in physical activities. Some mothers of these children also reported making a waterproof case to protect the pump in the case of bed-wetting. Many children in grades 3 through 12 reported that they wore their pumps on their waistband or kept them in their pocket. While taking part in physical activities, they wore their pumps in a variety of innovative ways, such as tightly secured to their waist using a diabetic belt; they also reported actively protecting their pump from damage or removing it completely. Older children and girls reported having more difficulties associated with wearing a pump. Depending on their choice of clothing, some girls changed the way they wore their pump so that it and the infusion tube would be concealed. These findings were made available to nurses so that they could help children discover ways to wear an insulin infusion pump best suited to their sex, developmental stage, and activities of daily life.
Full-Text

http://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/100095/AA12516447_38_p031_NAKA.pdf

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