Journal Article 生体肝移植後の学童後期から思春期の子どもと親のQOL向上のための看護援助モデルの考案
セイタイ カン イショク ノ ガクドウ コウキ カラ シシュンキ ノ コドモ ト オヤ ノ QOL コウジョウ ノ タメ ノ カンゴ エンジョ モデル ノ コウアン
DEVELOPMENT OF A NURSING INTERVENTION MODEL TO IMPROVE THE QUALITY OF LIFE IN PREADOLESCENTS/ADOLESCENTS AND THE IR PARENTS AFTER LIVING DONOR LIVER TRANSPLANT

藤田, 紋佳  ,  フジタ, アヤカ  ,  FUJITA, Ayaka

21 ( 2 )  , pp.1 - 8 , 2016-02-29 , 千葉看護学会 , チバカンゴガッカイ , Chiba Academy of Nursing Science
ISSN:1344-8846
NCID:AA11354292
Description
本研究の目的は,生体肝移植後の学童後期から思春期の子どもと親のQOL向上のための看護援助モデルを考案することである。先行研究で明らかとなった,肝移植後の学童後期から思春期の子どもと親の療養生活の特徴である4つのパターン(パターン1:移植自体について理解できていない学童のパターン,パターン2:移植後のプラスの体験から自分なりに対処しながら管理している思春期のパターン,パターン3:移植を否定的に捉えている思春期のパターン,パターン4:肝機能の悪化が進行し脳死肝移植登録をしているパターン)および文献検討をもとに,生体肝移植後の学童後期から思春期の子どもと親のQOL向上の概念枠組み,看護援助モデル,パターンごとの看護援助指針を導いた。看護援助モデルは,子どもに対する援助(子どもの移植の体験を受け止め理解を促す援助,子ども自身の移植後の身体状況理解への援助,移植後の免疫抑制剤内服を中心とした疾患管理継続への援助,移植後の療養生活の調整への援助),親に対する援助(子どもの肝機能維持のためのセルフケアを促進する援助,親自身の健康維持への援助),親子に対する援助(移植後の疾患管理における親と子の関係性への援助)の3つの側面から構成された。生体肝移植後の子どもと親のQOLに着目した看護援助を明らかにしたことが本看護援助モデルの独自性として考えられた。
We developed a nursing intervention model to improve the quality of life( QOL) in living donor liver transplantrecipients and their parents.A prior study revealed that pre-adolescents/adolescents after living donor liver transplant can be categorized intofour distinct patterns: (i) pre-adolescents who underwent transplantation during infancy, who had no understandingof the transplant procedure, and whose care was managed by the parent (s) with no problem post-transplant; (ii)adolescents who were aware that their physical condition had improved because of the transplantation and managedand dealt with the situation independently; (iii) adolescents who perceived transplantation as a negative experience(iv) an adolescent whose liver function deteriorated post-transplant and registered for re-transplantation. A conceptualframework of transplanted children and their parents QOL improvement, a nursing intervention model and nursingintervention guidelines were constructed. The nursing intervention model was composed of three major interventions:intervention to children: nurses understood the experience of the children post-transplant, promoting understanding ofthe child's disease, to understand their post-transplant physical status, for disease management continuity, i.e., takingmedicine, and for the adjustment to daily life post-transplant; intervention to the parent (s): to promote liver functionmaintenance and self-care of children, for the health maintenance of the parent (s), and the dyad; and interventionfor the relationship between parent and child in the post-transplant disease management. It revealed that interventionfocused on improving the quality of life in pre-adolescents/adolescents and their parents after living donor livertransplant was a unique aspect of the nursing intervention model.
Full-Text

http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AA11354292/21-2_01-08.pdf

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