学術雑誌論文 教授活動自己評価尺度─看護学講義用─の開発:自律的なファカルティ・ディベロップメントに向けて
キョウジュ カツドウ ジコ ヒョウカ シャクド カンゴガク コウギヨウ ノ カイハツ ジリツテキナ ファカルティ ディベロップメント ニ ムケテ
DEVELOPMENT OF THE SELF-EVALUATION SCALE OFTEACHING BEHAVIOR IN NURSING LECTURES;TO SUPPORT AUTONOMOUS FACULTY DEVELOPMENT

宮芝, 智子  ,  ミヤシバ, トモコ  ,  MIYASHIBA, Tomoko  ,  舟島, なをみ  ,  フナシマ, ナヲミ  ,  FUNASHIMA, Naomi  ,  後藤, 佳子  ,  ゴトウ, ヨシコ  ,  GOTO, Yoshiko

21 ( 1 )  , pp.23 - 31 , 2015-09-30 , 千葉看護学会 , チバカンゴガッカイ , Chiba Academy of Nursing Science
ISSN:1344-8846
NII書誌ID(NCID):AA11354292
内容記述
教授活動の自己評価は自律的なファカルティ・ディベロップメントを支援する。本研究の目的は教授活動自己評価尺度─看護学講義用─を作成し信頼性・妥当性を検証することである。尺度の開発は次の4段階を経た。①質的帰納的研究の成果に基づく質問項目の作成・尺度化②専門家会議とパイロットスタディによる尺度の内容的妥当性の検討と修正③調査による質問項目の分析・選択④尺度の信頼性・妥当性の検討である。調査には看護学の講義における教員の行動を表す9概念に基づき作成した9下位尺度63質問項目からなる5段階リカート型尺度を用いた。一次調査では無作為抽出した看護基礎教育機関116校の教員1,373名に質問紙を配布した。回収数は652(47.5%)であり有効回答574部を分析対象とした。項目分析を行い36項目を選択した。因子分析の結果,9下位尺度を反映した9因子が適切に抽出された。既知グループ技法の結果は教育経験年数20年以上の教員は2年以下の教員よりも尺度の得点が有意に高いことを示した(t=-4.27, p<0.001)。尺度のクロンバックα信頼性係数は尺度全体が0.95,各下位尺度が0.71から0.83であった。二次調査では教員71名に質問紙を配布し再テスト法を実施した。回収数は21(29.6%)であり有効回答21部を分析対象とした結果,相関係数による信頼性係数は0.77(p<0.001)であった。以上は,教授活動自己評価尺度─看護学講義用─が内的整合性・安定性による信頼性および構成概念妥当性を確保していることを示す。
The self-evaluation of teaching activities supports autonomous faculty development. The purpose of this studywas to develop and evaluate the Self-Evaluation Scale of Teaching Behavior in Nursing Lectures. The study consistedof four phases: a) item generation based on the findings of qualitative and inductive research, b) assessment of contentvalidity and refinement of the scale by a panel of experts and a pilot study, c) item analysis and selection through asurvey, and d) evaluation of the scale's validity and reliability. A 5-point Likert scale was used, comprising 63 itemsclassified into 9 subscales that were based on 9 concepts of teaching behavior in nursing lectures. In the first survey,the instrument packets were mailed to 1373 faculty members of 116 randomly sampled nursing schools. In total, 652(47.5%) scales were returned, and 574 valid datasets were analyzed. From the data, 36 items were selected based on theresults of an item analysis. A factor analysis of the 36 items extracted 9 factors that were reflective of the 9 subscales.The known-groups technique was used to examine construct validity. Faculty members with teaching experience ofmore than 20 years had higher scores on the scale than faculty members with teaching experience of 2 years or less(t= -4.27, p< .001). Cronbach's alpha of the scale was 0.95 and Cronbach's alpha of the nine subscales ranged from0.71 to 0.83. In the second survey, the same instrument packets were mailed to 71 faculty members to examine testretestreliability. In all, 21( 29.6%) scales were returned, and 21 valid datasets were analyzed. The test-retest reliabilitywas 0.77( p<.001). The results indicate that this scale possesses good construct validity, high internal consistencyreliability, and good stability.
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