学術雑誌論文 30歳代男性勤労者の健康学習サイクルの構造
30サイダイ ダンセイ キンロウシャ ノ ケンコウ ガクシュウ サイクル ノ コウゾウ
STRUCTURE OF HEALTH LEARNING CYCLES OF MEN IN THEIR 30S

鈴木, 悟子  ,  スズキ, サトコ  ,  SUZUKI, Satoko  ,  宮﨑, 美砂子  ,  ミヤザキ, ミサコ  ,  MIYAZAKI, Misako

21 ( 1 )  , pp.11 - 21 , 2015-09-30 , 千葉看護学会 , チバカンゴガッカイ , Chiba Academy of Nursing Science
ISSN:1344-8846
NII書誌ID(NCID):AA11354292
内容記述
本研究の目的は,生活習慣の改善を継続している30歳代男性勤労者の健康学習サイクルの内容を明らかにし,その構造を検討することで,30歳代男性の生活習慣病予防のための支援の示唆を得ることである。健康学習サイクルはKolbの経験学習サイクルの4要素である「具体的な経験をする」「内省する」「教訓を引き出す」「新しい状況に適用する」の視点から検討した。研究方法は,食生活,運動,喫煙,飲酒習慣において健康維持・回復に不適切な行動を望ましいものに改善し,6か月以上改善を継続した30歳代勤労男性6名に対し,個別に半構造化インタビューを行った。各事例において,語られた内容から上記の4要素にあたる言動を読み取り,記述した。その結果,「具体的な経験をする」は,【生活の中で環境や体の変化を感じた】等の3カテゴリーに集約された。「内省する」は,【生活の中で感じる変化と生活習慣を改善する必要性を結び付ける】等の3カテゴリーに集約された。「教訓を引き出す」は,【体の変化を改善するために生活習慣を改善する必要がある】等の3カテゴリーに集約された。「新しい状況に適用する」は,【自分なりに生活習慣の改善に取り組む】等の2カテゴリーに集約された。以上のことから,30歳代男性勤労者の生活習慣病予防のための支援では,日々の生活の中で感じている変化の経験を生活習慣の必要性の認識や生活習慣を変えることへの肯定的な認識へとつなぎ合わせ,対象者が負担を感じない行動を起こすことを促すことが重要と考えられた。
This study aimed to clarify the content and structure of health learning cycles of men in their 30s, which can aidin the development of support methods for preventing lifestyle diseases in these men. The health learning cycles wereevaluated using the four elements of Kolb's experimental learning cycle: concrete experience (CE), reflective observation(RO), abstract conceptualization (AC), and active experimentation (AE).Data were collected through semi-structured interviews with six employed men in their 30s who had maintained alifestyle change for more than 6 months. Behaviors fitting the four elements of Kolb's experimental learning cycle wereidentified from the interview data of each case. Then, the four elements were grouped according to their similaritiesamong the four cases.The results showed that CEs could be classified into three main experiences (e.g., “he felt changes in his environmentand body"). ROs could be classified into three observations (e.g., “he linked changes in his life with the need toimprove his lifestyle), while ACs could be classified into three conceptualizations (e.g., “he needed to change his currentlife for health reasons"). Finally, AEs could be classified into two behaviors (e.g., “he improved his life").Thus, to support lifestyle disease prevention among men in their 30s, it is important to encourage them to linkchanges in their lives with the need to improve their lifestyles. A positive perception of lifestyle change and takingaction without strain should also be encouraged.
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http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AA11354292/13448846_21-1_11-21.pdf

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