紀要論文 教育現場における自傷児童生徒支援の課題について : 文献レビュー

穴水, ゆかり  ,  加藤, 弘通

29pp.17 - 35 , 2017-12-22 , 北海道大学大学院教育学研究院
ISSN:1882-1669
内容記述
本稿では,過去の自傷研究を整理することにより,学校教育現場の自傷児童生徒支援 において検討すべき学術的課題を示すことを目的とした。まず自傷の用語と定義の問題につい て検討し,児童生徒の自傷の実態と関連する問題行動および背景要因について整理した。その 結果,定義や実態については調査研究により大きな幅があり,教育現場で認識される自傷とも 隔たりがあることから,ある種の自傷が見逃されている可能性が明らかになった。また関連要 因の検討から,教員は自傷行為そのものだけではなく,さまざまな問題行動や関連要因を通し て自傷の発見・対応に努める必要があり,その一方で,自傷を通して,彼らが置かれている環 境や心理面の問題に気づくことも重要と考えられた。今後の自傷研究の課題としては,養護教 諭は研修等を通して自傷への理解を深めること,養護教諭のみならず一般教員を対象とした実 態調査や,発達差に留意した研究の必要性が示唆された。
The purpose of this study is to examine the current academic issues of care and support for deliberate self-harming(=DSH) children and students in school by reviewing a previous DSH studies. First, the authors examined the problem of definitions of DSH, and, then examined the actual conditions of DSH children and students and behavior problems related to DHS and its background factor. The results show the definition and incidence of DSH are so different according to studies, and there are some differences between the definition in medical studies and those in educational studies. The results reveal the possibility that some kind of DSH might be overlooked in school. In addition, examining behavior problems related to DSH and the factor enables teachers and Yogo teachers defect and treat DSH in its early stages through caring such behavior problems and factors. And through treating DSH, it is important for teachers and Yogo teachers to pay attention to family problems and psychological diseases of students. For future study of DSH, it is suggested that Yogo teacher should learn about the DSH through some training programs. It is necessary that studies be focus on commitments of general teachers to DHS students and their developmental process.
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