紀要論文 アドミッション教員に課された入試業務における「三つのミッション」の意義

永野, 拓矢  ,  NAGANO, Takuya

18pp.55 - 70 , 2018-03 , 名古屋大学高等研究教育センター
ISSN:1348-2459
内容記述
本稿において、国立大学の入試関連業務に携わるアドミッション組織とそれに属する専任教員について課された業務について概観し、教員に求められる専門性、能力、資質などの内容やその形成方法を明かにして、その意義について考察を行った。2014年12月の中央教育審議会の答申、翌年の文部科学省概算要求の一項目として「アドミッション・オフィスの整備・強化等」が盛り込まれる等、本事業への関心が窺えるが学内における当該組織の認知度や期待度は必ずしも高いとはいえず、また雇用条件に任期を付される教員も少なくないことで、中長期の計画がたてづらい状況にある。近年の高校改革や大学入試の制度変更より、各大学は入試改革が進行している。新入試は「学力の3要素」を多面的に評価する選抜方法が加わるが、その中におけるアドミッション組織と教員が果たす役割は大きい。以上からアドミッション組織及び教員の担う業務と役割・機能について考察し、今後の成果と課題について検討する。To study the meaning and importance of admission offices in national colleges and universities and of faculty members who work there, this paper considers missions of the admission offices and roles of their faculty members. What sort of specialty, ability, and competency faculty members should possess and develop is also discussed. Several governmental conferences, such as the Central Council of Education, have indicated the necessity of “setting and reinforcement of admission offices.” However, in many colleges and universities, less is expected of admission offices. Moreover, many faculty members there are employed with limited-term. These facts make it difficult to develop and execute long-term plans. In the current reformation of the entrance examination system, colleges and universities are forced to establish examinations that assess “three elements of scholastic abilities” multi-facetedly and comprehensively. In new entrance examinations, admission offices and their faculty members can take significant roles. This paper’s findings are worthwhile to consider for the reformation, and future problems should also be considered.
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