Departmental Bulletin Paper 中国の大学における学習支援の実態と課題

竇, 心浩  ,  DOU, Xinhao

16pp.245 - 266 , 2016-03 , 名古屋大学高等研究教育センター
ISSN:1348-2459
Description
高等教育の大衆化につれて、大学生の学習能力も多様化になり、学習支援は大学にとってますます重要な課題となっている。中国の大学でも、様々な形式の学習支援が行われているが、管見の限り、こうした学習支援の諸活動の効果に関してはいまだに実証研究が行われていない。本稿では、中国の大学が行っている学習支援を調べ、その内容と特徴を分析する。学習支援は高等教育の質保証の一環と考えられるが、その中には「適応能力確保」、「専門知識習得」、「応用能力向上」という三つの狙いが混在している。これらの目標を達成するために、いま中国政府は高等教育の質的向上を唱え、教員による積極的な学習支援活動を拡大している。そして、e ラーニング、指導教員制度、「学生創新創業プロジェクト」など新たな試みが現れてきた。しかし、学生調査の結果を見ると、学習支援の効果は必ずしも望ましいとは言えない。調査データによると、実際に多くの学生は学習支援に消極的な態度を示している。さらに、学生の行動と意識には、学年別、成績別の差異も見られる。多様な学生に対して、大学側が如何にして各種の資源を生かし、より効果がある学習支援システムを構築していくかが大きな課題であろう。In recent times, the massification of higher education has brought about diversity among undergraduate students in terms of their ability to learn, which exemplifies the importance of learning support systems for universities. Even though China universities have various learning support systems, very few empirical studies on their effects on students have been undertaken. This paper analyzes the content and features of the learning support systems of universities in China through a questionnaire survey. Learning support systems are expected to enhance the quality of higher education while meeting these three goals; ensuring high adaptability, acquiring knowledge, and enhancing the scope of application. To achieve these goals, the Chinese government encourages faculties to use learning support systems. Consequently, new methods have appeared, such as e-learning, class adviser systems, and student creative innovation projects. However, the survey revealed that learning support systems are not necessarily positively accepted. According to the survey data, many students regard it as a redundant system. Given the diversity of students in their grades and GPA, universities should design more efficient learning support system by optimally using their various resources.
Full-Text

https://nagoya.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=21804&item_no=1&attribute_id=17&file_no=1

Number of accesses :  

Other information