Departmental Bulletin Paper フランスの大学における学生のキャリア形成・就職の支援

夏目, 達也  ,  NATSUME, Tatsuya

16pp.111 - 132 , 2016-03 , 名古屋大学高等研究教育センター
ISSN:1348-2459
Description
本稿では、学生のキャリア形成・就職の支援に関する大学の役割について、フランスの大学の活動事例の分析を通して検討する。支援が課題とされるに至った背景、支援活動の具体的な内容やその実施方法、支援活動が高等教育の目的や内容に与えている影響、それらをめぐる議論の内容と特徴等を解明する。また、フランスの大学における就職支援活動の若干の特徴を解明する。フランスの大学では、2000 年以前から、低年次学生を対象に進路指導が行われてきた。学生の学力不足、教育内容や学習方法の理解不足等により学業不振に陥る学生が多い状況の改善が主な目的である。学業支援のための各種情報や専門的な立場からの助言の提供が中心であった。「大学の自由と責任法」(2007 年制定)により、学生の就職支援が新たに高等教育の基本的使命の一つとされ、同時に就職支援の専門組織が各大学に設置された。以後、この組織を中心に学生のキャリア形成・就職の支援に向けて、特別授業、職業計画立案の促進、企業研修の情報・機会の提供等の活動が展開されている。大学の就職支援活動は政策主導で促進されているが、活動を効果的に実施するためには、教育課程における位置づけ、企業研修における指導体制、既存の関連組織との役割分担等、各種の条件整備はまだ不十分な状況にある。その状況で、多様な活動を担うことに関して、教員側には戸惑いもみられる。This paper examines the impact of the Law of University 2007, ‘Liberty and Responsibility of Universities,’ on university education and career guidance services. The findings of this paper are as follows: 1. Law of University 2007 meant the inclusion of career guidance services and helping students to find jobs. Special new offices were established in each university. Prior to 2007, the main activity of the service was to provide information for education. 2. Based at the special offices, universities began to implement activities, for example, the provision of special lectures, assistance with future planning, and offering information and opportunities for internships. 3. Career guidance services have promoted discussions among members of the universities. Students determined that internships should be one of the components of formal courses. Professors and activity providers insisted that the activities have a close relationship with specialized education. Specialized education was regarded as more important than job seeking assistance. 4. Law of University 2007 presented universities with new challenges. Universities members are now faced with the question of how to organize career guidance by taking account of traditional missions, economic and social conditions, and benefits for stakeholders.
Full-Text

https://nagoya.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=21798&item_no=1&attribute_id=17&file_no=1

Number of accesses :  

Other information